يادت به خير!

یادت به خیر ای که دلت آفتاب بود

مهرت زلال و عشق تو همرنگ آب بود

یادت به خیر ای که سرا پا وجود تو

همچون فرشتگان خدا روح ناب بود

یادت به خیر باد، که با ماه روی تو

این تیره آسمان دلم پر شهاب بود

میریخت قطره قطره محبت ز چشم تو

احساست از سلاله ی تُرد حباب بود...

...........................  !

یک نفر یاد تو را

دمی از دل نبرد.....

 

كنكور!

دین و زندگی (معارف) در کنکور

پس از ادبیات فارسی، درس دین و زندگی با ضریب (3) برای همه‌ی گروه‌های آزمایشی، مهم‌ترین درس عمومی محسوب می‌شود. البته در کنکور سراسری ضریب هر درس به تنهایی اهمیت آن را نشان نمی‌دهد؛ بلکه کیفیت رقابت داوطلبان در آن درس بر اهمیت و نقش آن تأثیر می‌گذارد. در این میان، درس معارف نقش جالبی دارد. معمولاً داوطلبان ابتدا این درس و سپس ادبیات را بهتر و بیش‌تر می‌خوانند. به همین جهت میانگین نمره‌ی قبول‌شدگان کنکور در این درس نسبت به سایر دروس عمومی بالاتر است و رقابت داوطلبان در این درس دشوارتر می‌شود. به‌طوری‌که کسب نمره‌ی پایین‌تر از 70 تا 75 درصد در این درس شما را از آوردن نمره و رتبه‌ی لازم برای رشته‌های مطلوب محروم می‌سازد. اما نمره‌ی درس معارف برای قبولی در دانشگاه چندان بالا نیست. به عنوان مثال، میانگین نمره‌ی قبول‌شدگان کنکور در رشته‌ی ریاضی 62/34، تجربی 55/28، انسانی 23/21، هنر 63/22 و زبان 95/33 درصد است.


نقش ادبیات در میان دروس عمومی

این درس برای همه‌ی گروه‌های آموزشی به عنوان درس عمومی، ضریب (4) یعنی بالاترین ضریب را دارد. میانگین نمره‌ی درس ادبیات قبول‌شدگان کنکور در گروه ریاضی 12/30، تجربی 80/35، انسانی 15/25، هنر 94/31 و گروه زبان 01/41 درصد است. همان‌طور که نمرات نشان می‌دهد، رقابت در این درس در دو گروه زبان‌های خارجی و تجربی بیش‌تر از سایر گروه‌ها است.
برای قبولی در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در یک آزمون متوسط، به نمره‌ی میانگین 75 درصد این درس نیاز دارید. هم‌چنین در مورد قبولی در رشته‌های پرطرفدار، به عنوان مثال در رشته‌ی برق به نمره‌ی میانگین 65 درصد، در مکانیک به 63 درصد و در عمران به 59 درصد آن نیاز است. میانگین نمره‌ی این درس برای قبول شدن در رشته‌ی حقوق 64 درصد می‌باشد و کسب نمره‌ی بالای 87 درصد در آن به شدت در ارتقای رتبه‌ی داوطلبان مؤثر است. با این حساب، می‌توان گفت کسب نمره‌ی پایین در دو درس ادبیات و معارف جبران‌ناپذیر است


نقش عربی در میان دروس عمومی

عربی به عنوان یک درس عمومی برای همه‌ی گروه‌های آزمایشی ضریب (2) دارد. میانگین نمره‌ی درس عربی قبول‌شدگان کنکور در گروه ریاضی 38/18 درصد، تجربی 06/15، انسانی 32/12، هنر 92/8 و زبان‌های خارجی 04/20 درصد است. درس عربی پایین‌ترین نمره را در میان دروس عمومی دارد؛ تنها در گروه زبان خارجی و تا حدی علوم تجربی رقابت در این درس جدی‌تر و حتی شدید‌تر از درس ادبیات است. نکته‌ی جالب در مورد درس عربی آن است که این درس هرچند نسبت به درس‌های ادبیات و معارف ضریب کم‌تری دارد اما به علت ضعف عمومی داوطلبان، هر نمره‌ی آن به مقدار بیش‌تری نمره‌ی تراز شما را افزایش می‌دهد.
وضعیت رقابت در درس عربی به گونه‌ای است که نمره‌ی پایین آن تا 3/33 درصد مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند اما نمره‌ی بالاتر از 75 درصد به شدت در افزایش تراز و رتبه‌ی عمومی داوطلبان مؤثر است.


نقش تاریخ و جغرافیا در کنکور

درس‌های تاریخ و جغرافیا در همه‌ی زیرگروه‌های 1 و 2 و 3 و 5 کنکور سراسری ضریب (1) دارند ولی در زیرگروه 4 یعنی برای رشته‌های علوم سیاسی، جغرافیا، علوم انتظامی و ضد اطلاعات با ضریب (3) اهمیت بسزایی پیدا می‌کنند.
میانگین نمره‌ی تاریخ و جغرافیای قبول‌شدگان کنکور حدود 93/18 درصد است. این نمره چندان بالا نیست. البته برای قبول شدن در برخی رشته‌های پرطرفدار مانند حقوق و حسابداری (روزانه)، با وجود آن ‌که این درس ضریب (1)دارد، به ترتیب به حداقل میانگین نمره‌ی 3/63 و 7/ 52 درصد نیاز دارید.


نقش درس های فلسفه و منطق در کنکور

این دروس در زیرگروه‌های 2 و 3 ضریب (1) و در زیرگروه‌های 4 و 5 ضریب (2) دارند ولی برای زیرگروه (1) یعنی رشته‌های حقوق، فقه، علوم قضایی، ادبیات، عربی و معارف با ضریب (3) بسیار مهم هستند. میانگین نمره‌ی فلسفه و منطق قبول‌شدگان کنکور حدود 83/29 درصد است؛ این نمره پایین است ولی برای قبول شدن در رشته‌های پرطرفدار مانند حقوق (روزانه) این درس بسیار مهم است و شما به حداقل نمره‌ی میانگین 4/82 درصد آن نیاز دارید.


نقش روان شناسی در کنکور سراسری

درس روان‌شناسی در زیرگروه‌های 1 و 3 کنکور سراسری ضریب (1) و در زیرگروه 2 ضریب (2) دارد. این درس در زیرگروه‌های 4 و 5 یعنی برای رشته‌های علوم سیاسی، تاریخ و جغرافیا، باستان‌شناسی، آمار، روان‌شناسی، علوم تربیتی، مشاوره و کتابداری با ضریب (3) نقش بسزایی دارد.
روان‌شناسی درس اختصاصی علوم انسانی است؛ به‌طوری که نمره‌ی متوسط یا پایین این درس را نمی‌توان به راحتی با نمره‌ی دروس دیگر جبران نمود. برای مثال، میانگین نمره‌ی این درس برای قبولی در رشته‌ی حقوق (روزانه) با وجود ضریب کم آن یعنی (1)، 4/83 درصد است و نمره‌ی پایین ‌تر، شما را از این رشته دور می‌سازد.


نقش علوم اجتماعی در کنکور سراسری

درس علوم اجتماعی در زیرگروه 1 کنکور سراسری ضریب (1) و در زیرگروه‌های 3 و 4 ضریب (2) دارد، اما در زیرگروه 2 یعنی برای رشته‌های علوم اجتماعی، مددکاری، خبرنگاری و علوم ارتباطات و هم‌چنین در زیرگروه 5 یعنی برای رشته‌های روان‌شناسی، علوم تربیتی، راهنمایی و مشاوره و کتابداری، با ضریب (3) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
میانگین نمره‌ی قبول‌شدگان کنکور در این درس حدود 31/28 درصد است، اما برای قبول شدن در رشته‌های پرطرفداری مانند حقوق (روزانه) با وجود آن‌که این درس ضریب (1) دارد، به نمره‌ی میانگین 3/82 درصد آن نیاز دارید. یعنی این درس علی‌رغم ضریب کم خود، ارزش رقابتی بالایی دارد.


نقش اقتصاد در کنکور سراسری

درس اقتصاد در زیرگروه 1 کنکور سراسری ضریب (1)، در زیرگروه‌های 3 و 4 ضریب (2) و در زیرگروه 3 (یعنی برای رشته‌های حسابداری، اقتصاد، خبرنگاری و انواع مدیریت) با ضریب (3) اهمیت خاصی دارد.
میانگین نمره‌ی قبول‌شدگان کنکور در این درس 30/30 درصد است. البته برای قبولی در برخی از رشته‌های پرطرفدار، مانند حقوق (روزانه) با وجود ضریب (1) درس اقتصاد، به حداقل نمره‌ی میانگین 4/71 درصد آن نیاز است. این درس برای قبول شدن در بسیاری از رشته‌ها نقشی کلیدی دارد.


نقش دروس اختصاصی گروه علوم انسانی در کنکور

ارزش رقابتی این دروس (صرف‌ نظر از ضریب ‌شان در زیرگروه‌ ها) در مقایسه با هم به صورت زیر است:
ریاضی < عربی < فلسفه < ادبیات < علوم اجتماعی < اقتصاد < روان‌شناسی


نقش درس زمین شناسی در کنکور

درس زمین‌ شناسی در نمره و رتبه‌ کل شما مؤثر است. اما چون رتبه کل در پذیرش داوطلبان معیار محسوب نمی‌ شود، نگران آن نباشید. این درس در زیرگروه 1 برای رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی و سایر رشته‌ها مانند پیراپزشکی و زیست ‌شناسی و بیوتکنولوژی با ضریب صفر بی‌ارزش است، در زیر گروه 2 برای رشته‌های داروسازی و شیمی ضریب (1) و در زیر گروه 3 برای رشته زمین ‌شناسی ضریب (4) دارد. این درس اهمیت رقابتی چندانی ندارد. میانگین نمره‌ زمین ‌شناسی قبول‌ شدگان کنکور 72/7 درصد و میانگین نمره‌ی داوطلبان ممتاز در این درس کم‌ تر از 20 درصد است.

ادبيات!

به نام دادار دادگستر

شاعران، نويسندگان و آثار آنها در زبان و ادبيات  فارسي سال چهارم رياضي -تجربي



نام صاحب اثر

نام اثر

وحشی بافقی

فرهادو شیرین

امام سجاد

صحیفه ی سجادیه ( ترجمه: جواد فاضل)

هومر

ایلیاد و ادیسه( حماسه ی طبیعی)

ظفر نامه

حمدا...مستوفی(حماسه مصنوع)

ویرژیل(شاعر روم باستان)

انه اید(حماسه مصنوع)

آزاد سرو سیستانی

اخبار رستم (شاهنامه ی منثور)

مولفی ناشناس

حمزه نامه یا رموز حمزه(شاهنامه ی منثور)

ابوطاهر طرسوسی

ابو مسلم نامه (شاهنامه ی منثور)

غلامحسین یوسفی


زرین کوب

دیداری با اهل قلم/برگهایی در آغوش باد/چشمه روشن/تصحیح بوستان و گلستان/


 پله پله تا ملاقات خدا(شرح حال مولانا)/پیر گنجه در جست و جوی ناکجاآباد(شرح حال نظامی)/فرار از مدرسه(شرح حال امام محمد غزالی)/با کاروان حله/شعر بی دروغ شعر بی نقاب/بحر در کوزه/ سرّ نی/ بامداد اسلام/ ارزش میراث صوفیه/ جست و جو در تصوف/

عطار

منطق الطیر/ تذکره الاولیا

فرامرزبن خداداد ارجانی

سمک عیار

عبدالطیف طسوجی

هزار و یکشب

ناصرخسرو

سفر نامه

عبدا... مستوفی

شرح زندگانی من/انقلاب کبیر فرانسه/ابطال الباطل/محاکمه انسان و حیوان/ چهل ساعت محاکمه

اسلامی ندوشن

روزها/ در کشور شوراها/ کارنامه سفر چین/ آزادی مجسمه/ صفیر سیمرغ

ابوالحسن جلابی هجویری

کشف المحجوب

نظامی

خسرو و شیرین

محمد رضا حکیمی

ادبیات و تعهد در اسلام/ الحیاه

علامه طباطبایی

تفسیر المیزان/ اصول فلسفه و روش رئالیسم

امام خمینی(ره)

چهل حدیث

علی شریعتی

کویر

جلال آل احمد

اورازان

امام محمد غزالی

المنقذ من الضلال

محمود واصفی

بدایع الوقایع

حاج میزا یحیی دولت آبادی

حیات یحیی

باستانی پاریزی

از پاریز تا پاریس

طه حسین

الایام

ماکسیم گورکی

دانشگاه های من

قاضی ابرقو

سیره ی رسول الله

عباس زریاب خویی

سیرت رسول الله

ابواسحاق نیشابوری

قصص الانبیا

سید جعفر شهیدی

زندگانی علی ابن الحسین(ع)

تنکابنی

قصص

محمد عوفی

لباب الالباب

دولتشاه سمرقندی

تذکره الشعرا

سعید نفیسی

شرح احوال و آثار رودکی

محمدبن منور

اسرار التوحید(اقوال و کرامات ابوسعید ابولخیر)

امیر علیشیر نوایی

خمسه المتحیرین(به یادگار جامی نوشته شده)

جامی

هفت اورنگ(به نظم)/اشعه المعات/بهارستان/نفحات الانس /شواهدالنبوه/لوایح و لوامع/شرح جامی (به نثر)

خواجه نظام الملک

سیاست نامه (سیر الملوک)

شهاب الدین سهروردی

عقل سرخ

حمید الدین بلخی

مقامات حمیدی

نصرا... منشی

کلیله و دمنه

ابوالفضل بیهقی

تاریخ بیهقی

عنصرالمعالی

قابوسنامه

محمد عوفی

جوامع الحکایات و لوامع الرّوایات

رسول پرویزی

شلوارهای وصله دار

حبله رودی

جامع التمثیل

آلفونس دوده

نامه های آسیاب من/ قصه های دوشنبه

محمدبن جریر طبری

تفسیر طبری/ تاریخ طبری

ابوعلی بلعمی

تاریخ بلعمی(ترجمه تاریخ طبری)

کنت مونت کریستو

سه تفنگدار

الکساندر دوما

لوئی چهاردهم و لوئی پانزدهم

دوفو

روبنسن کروزوئه

جیمز موریه

حاجی بابا اصفهانی

ویلیام شکسپیر

اتللّو (ترجمه:ناصرالملک)

دکارت

گفتار در روش به کار بردن خرد(ترجمه:ذکاء الملک فروغی)

گوته

تغییر حال گیاهان و تئوری رنگها(در زمینه پزشکی و علوم طبیعی)/ورتر/ فاوست/ اگمونت/ نغمه های رومی/ دیوان شرقی- غربی(آثار ادبی)

مهدی اخوان ثالث

آخر شاهنامه/ارغنون/ از این اوستا/ تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم/در حیاط کوچک پاییز در زندان(شعر)/و بدعتها و بدایع نیما یوشیج/ عطا و لقای نیما یوشیج(تجزیه و تحلیل شعر نو)

سهراب سپهری

مرگ رنگ(اولین مجموعه شعر او)/ زندگی خوابها/ آوار آفتاب/شرق اندوه/ حجم سبز/ ما هیچ ما نگاه/(مجموعه این آثار با عنوان هشت کتاب چاپ شده است)

محمد رضا رحمانی(اوستا)

تیرانا/ پالیزبان

سلمان هراتی

از آسمان سبز/از این ستاره تا آن ستاره/دری به خانه خورشید

یادنامه ها

همایی نامه(یادنامه علامه همای)/ آرام نامه(یادنامه احمد آرام)/یکی قطره باران(یادنامه زریاب خویی)/فرخنده پیام(یادنامه غلامحسین یوسفی)

 

آن آتشی که در دل ما شعله ميکشيد!!!


بر روی ما نگاه خدا خنده ميزند

هر چند که ره به ساحل لطفش نبرده ايم

 

زيرا که چون زاهدان سيه کار خرقه پوش

پنهان ز ديدگان خدا مي نخورده ايم

 

پيشانی ار ز داغ گناهی سيه شود

بهتر ز داغ مهر نماز از سر ريا

 

نام خدا نبردن از آن به که زير لب

بهر فريب خلق بگويی خدا خدا

 

ما را چه غم که شيخ شبی در ميان جمع

بر رويمان ببست به شادی در بهشت

 

او ميگشايد... او که به لطف و صفای خويش

گويی که خاک طينت ما را ز غم سرشت

 

طوفان طعنه خنده ما را ز لب نشست

کوهيم و در ميانه ی دريا نشسته ايم

 

چون سينه جای گوهر يکتای راستيست

زين رو به موج حادثه تنها نشسته ايم

 

آن آتشی که در دل ما شعله ميکشيد

گر در ميان دامن شيخ اوفتاده بود

 

ديگر بما که سوخته ايم از شرار عشق

نام گناهکاره ی رسوا نداده بود

 

بگذار تا به طعنه بگويند مردمان

در گوش هم حکايت عشق مدام ما

 

"هرگز نميرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است در جريده عالم دوام ما"